fredag 12 juni 2009

30/5

Denna konstiga stad. Inga insekter, inga fåglar. Allt tycks vara hipp som happ men det verkar funka hjälpligt. Åt bagle till frukost och åkte sedan upp till Ivar i Harlem. Jag var lite tidig så jag satte mig vid Morningside park och lyssnade på musik.
Här möts vi efter ca ett år. Han kom ner och mötte mig.
Hemma hos Ivar gick jag husesyn och lånade hans dator för att göra ett blogginlägg. Jag visade honom också det bildspel jag skapat. Hade valt att kalla det ”Eddie´s world” och det innehöll bilder från min lägenhet, jobbet och några stadsbilder från Kristinehamn. Ivar hyr i andra hand och har bott i lägenheten i 18 år. Han betalar $ 1000 i månaden för en fyra. Två av rummen innehåller dock kontraktinnehavarinnans tillhörigheter och de rummen har han inte tillgång till.

Vi kollade på nätet efter olika möjligheter att ta oss till Woodstock men det tycktes omöjligt. Jag tyckte vi skulle gå till busstationen (Port Authority) för att prata med någon. Ivar bor på W 122 St och Port Authority ligger på W 32 St. Vi gick genom Columbia university´s campusområde.
Trappan där studentupploppen började 1968 och statyn "Alma Mater" mitt i trappan.
Vi åt sedan dunderfrukost på ett ställe på Amsterdam Av. På vägen gick vi in i Cathedral Church of Saint John the Devine. Häftig byggnad med orgelpipor som man skulle ha velat höra ljudet ur. Tyvärr var det ingen konsert på gång.
När vi kom till Port Authority insåg vi att det inte skulle komma att bli lätt att ta sig till Woodstock. Amerikaner är inte ett bussåkande folk. Det fanns helt enkelt ingen buss som kunde ta oss tillräckligt nära. Jag började nästan misströsta. Jag som varit så säker på att få se platsen för festivalen -69.
Vi gick sedan norrut efter Hudson river upp till W 86 St för vi ville till krogen där vi träffades.
Här blickar jag ut över floden mot New Jersey.
Ivar poserar framför en pir som en gång används som lastkaj för tåg och sjöfart. Piren brann någon gång och har bevarats som ett stålskelett.
En utsläppspunkt för avloppsvatten. Man ska rapportera om man ser "otäckheter" vid denna plats enligt skylten. Jag frågade lite om vart avloppet renades för de boende på Manhattan. Ivar sa att det skedde bl a i ett antal flytande reningsverk runt staden. Det bor fler i New York än i hela Sverige, ni förstår.

Vårt mål, Firehouse, stod och väntade på oss. Vi åt och drack och drack ännu mer.
Här mår man ju lite gott...
När jag sedan tog en taxi hem, kom jag inte längre söderut än 42 St. Det visade sig att Obama skulle på bio eller vad det var och hela stan var avstängd. Jag var tvungen att gå ur taxin och börja gå söderut istället. Gick ca 20 kvarter och tog en annan taxi därifrån.
Somnade sött.

29 128 steg.

Inga kommentarer: