måndag 15 juni 2009

31/5

Gående frukost. Köpte en ”Wrap” av något slag och gick norrut på Avenue of the Americas. Jag ville till en loppis på W 24 St. Det fanns dock inget där som lockade till inköp. Köpte däremot ett halssmycke i form av ett peacemärke och en halskedja därtill. Gick sedan vidare till Penn station och tog tunnelbanan till Central park. Tänkte slappa men det blev ändå att jag gick mest hela tiden. Man joggar, cyklar och åker inlines flitigt här."The Great Lawn", en stor gräsyta där diverse konstiga idrotter utövas.
Det är omöjligt att hitta i Central park. Det kvittar om jag går med kartan i näven. Plötsligt är jag helt borta ändå. Lade mig en stund under ett träd och vilade en stund. Åkte ner till Penn station igen efter min parkvandring.
Åt oststuvade makaroner på ”Supermac”. Och gick sedan till Cafe' Reggio och tog en smoothie. Sedan vidare till Washington Square park där jag sov middag en timme under ett träd.
Fontänen i Washington Square par där barn och hundar svalkar sig. Mycket musiker sammanstrålar här också och spelar tillsammans.
Letade sedan böcker på Strand bookstore men hittade inget av intresse. Virgin Megastore ligger alldeles intill och det hade utförsäljning (40% på allt) då butiken ska upphöra. Hittade inte ens några köpvärda cd-skivor där.
Däremot hittade jag ett par byxor i en affär som jag köpte. Gick sedan hemåt igen. Lämpade av ryggsäcken på hotellet och gick till Stillwater igen för att öla och äta. Har haft väldigt ont i fötterna idag.
Idag har jag sett några husflugor faktiskt. Annars är det inte mycket bevänt med insektslivet här. Konstigt, här finns inga getingar eller humlor. Ingenting av det vi har överflöd av i Sverige. Däremot finns det mängder av kackerlackor och vägglöss (säger de i alla fall). Detta har vi ju väldigt lite av i Sverige (än så länge).
Jag sitter här och skriver på Stillwater Bar & Grill igen. Jag gillar stället. Det är en lugn omgivning här på uteserveringen. Inne på puben spelas det däremot musik onödigt högt.
Puben ligger mitt emot East Village comedy club. Det fläktar lite svalkande och det är skönt att sitta ner.Utsikt västerut från uteserveringen. Husfasaden badar i varm orange kvällssol.Utsikt österut.

Såg en löjlig grej nyss. En kille som skulle parkera bilen längs trottoaren gick ut och hängde på ett skydd på bakre kofångaren. Han fäste skyddet med hjälp av bakluckan. Skyddet innebar att han kunde backa på den bakomvarande bilen lite försiktigt. Han lät skyddet hänga kvar på bilen när han gick därifrån. Notera också att han har ett klistermärke till höger på kofångaren. Klistermärket föreställer skivomslaget till Pink Floyds "Animals".
Tog några smygbilder på toaletten också. Lösningar som vi inte ser i Sverige. Så här ser alla toalettringar ut. De är tillverkade av spånskiva som sedan lackerats. Alla ringar är dock trasiga och måste vara helt omöjliga att hålla rena. Detta är en dörrstoppare. Kromad och elegant med en gummidel som tar emot dörrbladet på ett elastiskt vis. Denna lilla fjäder gör att dörren stängs om man försöker lämna den öppen. "Be ocean minded. Help keep our beaches clean" Konstigt budskap... Vad menar dom att man inte ska göra för att vara "ocean minded"?
Det är konstigt att sitta så här. Ensam i New York och med Fillmore East liggandes alldeles runt hörnet. Undrar hur det såg ut här i kvarteren 1970 när Fillmore East var i full gång.
På kort tid har jag hört folk, oberoende av varandra, tala om att ”beeing natural”. Vem är naturlig? Är alla det kanske? Eller ingen? Man kanske måste anstränga för att vara det och i så fall är man ju inte naturlig. Jag kommer inte på någon människa som inte är naturlig.
Jag tänker så mycket när jag är här. Jag tycker att jag tänker bra här. Klockan är nu 19 här, 02 i Sverige. Felix sover.
Det bor starar ovanför där jag sitter.

28 039 steg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att du delar med dig av din resa....du skriver väldigt bra.

Ilona

Eddie sa...

Äsch...