söndag 5 juli 2009

6/6

Sov lite länge idag. Packade stora väskan klar för imorgon. Gick och åt frukost på samma ställe som i förrgår, soppa och bagle i korsningen Bleecker-Mercer. Satt mig sedan i skugga vid Washington square.Det är något visst med att sitta i parker här. Det har jag aldrig gjort någon annanstans.Bara titta på alla människor och skriva, läsa eller lyssna på musik. Idag har jag varken läsning eller lyssning med mig men en jazztrio underhåller i parken. Ensamheten blir liksom förstärkt på en sådan här resa. Trots att jag är i New York. Jag kanske tycker om att vara ensam bland andra. Undrar varför jag blev sådan här? Det faller sig inte helt självklart…

Egentligen är jag väl ganska nöjd med att vara så självständig. Det är faktiskt bara tillsammans med andra som jag ibland tycker att jag är otillräcklig.

Jag gick vidare till loppisarna i Hells Kitchen. Köpte 7 cd-skivor för $ 12 av en kille. Åt en pizzaslice på ett ställe för att komma åt en toalett. Gick sedan till Times square för att få sitta i skuggan en stund och somnade gott i en av de många plaststolarna. Sov säkert en timme. Gick till Figaro igen. Baren var full av folk som följde en baseball-match. De skriker plötsligt till ibland då något händer. Jag sätter mig så jag slipper se TV-n.
Dricker öl. Skriver. Dricker öl.

Jag såg den vita killen i juryn på ”American idol” på stan idag.

Längtar till min fåtölj hemma med folköl och musiklyssning.

Det kändes så tyst och ödsligt igår i grässlänten på Woodstock.

Jag hittade ingen skjorta i år heller.

En flicka bredvid mig i baren kluckar som en höna när hon skrattar. Jag lever liksom i en egen värld här bland de andra på krogen. Jag vill vara ensam och det verkar som om de andra tycker det är OK. Ingen pratar med mig om något annat än skitsaker som ”Kan jag ta din meny?”, ”Är den här stolen ledig?”.

Det är så mycket jag vill göra i mitt liv. När jag kommer hem ska jag ta tag i kapellet.
Skulle vilja måla sydsidan. Rummet uppe ska fixas först i alla fall.

Jag ska börja koka soppor.

Vad skönt det var att prata med Felix idag!

Efter Figaro gick jag till B.B. King Bluesclub.
Jag hade biljett till en konsert med gruppen Blue Öyster Cult. Jag hamnade bredvid en riktig kuf vid namn Bruce. Han bodde på New Jerseysidan. Han hade rökt gräs i hela sitt liv men mot slutet hade han varit nära att få psykoser. Han har blivit tvungen att sluta. Vi satt och ölade lite innan konserten började.

Konserten var OK. Två duktiga gitarrister. Det roligaste var att se alla skitfulla ”bönder” som kommit in till stan för konsert. Det verkade vara uteslutande ”lantisar” på konserten.
Efter konserten gick jag ner till 34:th St och tog en taxi därifrån till pizzerian vid St Marks-Bowery. Åt en nattslice och gick hem och lade mig.
Sista natten i plast.
17 137 steg

Inga kommentarer: