tisdag 23 juni 2009

2/6

Var lite bakfull när jag vaknade och låg till kl. 9. Åkte sedan till Penn station och gick runt lite där. Ringde Ivar och åkte sedan till Grand Central station eftersom vi skulle träffas där. Ringde också till Felix. Eddie's skoputsning på Grand Central.
Jag satte mig för att lyssna på mina skivinköp i mina hörlurar. Satt och tittade på folk och insåg att soptunnan framför mig tömdes ungefär var tionde minut.
Ivar och jag skulle mötas på Grand Central för att äta ostron på Grand Central Oyster Bar, ett av mina favoritställen. Vi beställde in tre ostron var och varsin musselsoppa. Det var jättegott förstås. Vi gick sedan österut för att gå längs East river norrut. Den sidan, d v s ”Upper east side”, har jag inte utforskat förut. På upper east side är det mest bostäder. Många kändisar bor där och det anses exklusivt.
East river och Queensboro bridge i bakgrunden. Såg faktiskt filmstjärnan Sigourney Weaver som var ute och rastade två små fula hundar.
Det kom en regnskur då vi var i en liten park och vi tog skydd under ett träd. Det kom en sådan dusch runt lunch varje dag. I parken där vi stod fanns rastgårdar för hundar och jag gjorde Ivar uppmärksam på de skyltar amerikaner har sådan förkärlek för. Vi skrattade gott åt vissa formuleringar och självklarheter som punktas upp på skyltarna. Den här skylten satt vid rastgården för små hundar (man delar näligen upp hundar i stora och små).Den här satt vid de stora hundarna. Vi gick sedan genom Central Park och skildes åt för dagen. Jag tog tunnelbanan ner till W 4 St för att gå på jazzklubben ”Blue Note”. Jag skulle se gruppen ”Fourplay” där. Jag fick ett bord längst fram vid scenen och hade kunnat ta i basistens fötter om jag velat. Jag satt så nära att jag var tvungen att luta mig åt sidan för att titta runt hörnet på flygeln om jag ville se pianisten. En underbar men kort konsert. Det är ju så där borta att man ofta har två konserter med samma grupp samma kväll. Man delar upp det i en ”early show” och i en ”late show”. Oftast vill jag gå på den tidiga föreställningen för att få ta mig hemåt i den tidiga kvällen. Jag vill helst inte åka tunnelbana på natten. Det fungerar också så att man måste handla mat och/eller dryck för ett visst belopp. Jag åt en hamburgare och tog en öl. Nackdelen med den tidiga föreställningen är att den blir ganska kort. Alla gäster måste också ut ur lokalen snabbt eftersom de nya gästerna redan står i kö utanför och väntar för att komma in.
Gick hem via W 3 St – Great Jones. Lade mig tidigt.

24 005 steg.

Inga kommentarer: